The starting point for this project was the discovery of an article about my grandfather, Hans Mazenauer, written in 1982 in the Swiss newspaper “24 heures”. It recounts his intention to search for gold in the former Republic of Zaïre (the Democratic Republic of the Congo, DRC) and his relationship with President Mobutu Sese Seko. The commodification of gold can be seen doubly in the symbolic mountainous areas of Switzerland. On one hand, in an implicit way in the forts dug into the rock. On the other hand, and more explicitly, through the ruins of the Gondo gold mines which went bankrupt in 1897. Paradoxically, the gold kept and preserved on the Swiss territory is extracted from mines in the DRC. I aimed to connect these spatially distant lands; those mining in the DRC and conservation in Switzerland. The story of Hans Mazenauer attempts to challenge the image of a neutral Switzerland and allows me to put his direct involvement in gold mining into perspective.
Lisa is currently studying Photography at ECAL (Lausanne University of Arts and Design). After graduating in Sociology and Art History at the University of Lausanne, she decided to pursue her thinking and research through images and image-making. She is mainly interested in how the political and the structures interact with individuals and their emotions in specific times and spaces.
lisamazenauer.com
@lisamazenauer
“Swiss Gold Entropy” ist der Versuch, Ordnung in ein Chaos von undurchsichtigen Verstrickungen zu bringen. Dabei wird die Rolle der Schweiz als Handels- und Finanzplatz kritisch beleuchtet: Gold könnte fast als das eigentliche Wahrzeichen der Schweiz bezeichnet werden – dass auch hier einst Goldminen betrieben wurden, hat allerdings wenig damit zu tun.
Mazenauer beginnt mit einem Unternehmer und schlägt von dort einen Bogen zu einem verflochtenen Netzwerk, in dem die historische, ökonomische und politische Rolle der Schweiz erahnbar wird. Es ist der Versuch, nicht nur eine Familiengeschichte zu schreiben, sondern auch die globalen Bezüge offenzulegen – die zeigen, dass die Schweiz zwar nie als Kolonialistin, wohl aber als Kollaborateurin und Profiteurin auftrat. Wohlgemerkt Rollen, denen wir grosse Teile unseres Reichtums verdanken.
The starting point for this project was the discovery of an article about my grandfather, Hans Mazenauer, written in 1982 in the Swiss newspaper “24 heures”. It recounts his intention to search for gold in the former Republic of Zaïre (the Democratic Republic of the Congo, DRC) and his relationship with President Mobutu Sese Seko. The commodification of gold can be seen doubly in the symbolic mountainous areas of Switzerland. On one hand, in an implicit way in the forts dug into the rock. On the other hand, and more explicitly, through the ruins of the Gondo gold mines which went bankrupt in 1897. Paradoxically, the gold kept and preserved on the Swiss territory is extracted from mines in the DRC. I aimed to connect these spatially distant lands; those mining in the DRC and conservation in Switzerland. The story of Hans Mazenauer attempts to challenge the image of a neutral Switzerland and allows me to put his direct involvement in gold mining into perspective.
Lisa is currently studying Photography at ECAL (Lausanne University of Arts and Design). After graduating in Sociology and Art History at the University of Lausanne, she decided to pursue her thinking and research through images and image-making. She is mainly interested in how the political and the structures interact with individuals and their emotions in specific times and spaces.
lisamazenauer.com
@lisamazenauer
“Swiss Gold Entropy” ist der Versuch, Ordnung in ein Chaos von undurchsichtigen Verstrickungen zu bringen. Dabei wird die Rolle der Schweiz als Handels- und Finanzplatz kritisch beleuchtet: Gold könnte fast als das eigentliche Wahrzeichen der Schweiz bezeichnet werden – dass auch hier einst Goldminen betrieben wurden, hat allerdings wenig damit zu tun.
Mazenauer beginnt mit einem Unternehmer und schlägt von dort einen Bogen zu einem verflochtenen Netzwerk, in dem die historische, ökonomische und politische Rolle der Schweiz erahnbar wird. Es ist der Versuch, nicht nur eine Familiengeschichte zu schreiben, sondern auch die globalen Bezüge offenzulegen – die zeigen, dass die Schweiz zwar nie als Kolonialistin, wohl aber als Kollaborateurin und Profiteurin auftrat. Wohlgemerkt Rollen, denen wir grosse Teile unseres Reichtums verdanken.